Obserwatorzy

Popularne posty

czwartek, 13 czerwca 2019

VI Wyprawa Jaskiniowców Świętokrzyskich: 15 M POD ZIEMIĄ


9.06.2019

Skład: Oliwka, Locht, Raku i Ja

Trasa: Chęciny - Jaskinia Piekło - Czyściec - Rez. Góra Żakowa - Sztolnia "Dziurawa Szczelina" -Chęciny

Niebezpieczeństwo, adrenalina i ciekawość, sprawiają, że niektóre chwile pamięta się do końca życia. Czasami jednak nawet dla "amatorów mocnych wrażeń", bywają one za mocne.

Podobno na internecie jest wszystko. Nie do końca mogę się z tym zgodzić, ale dzięki niemu po raz kolejny odnaleźliśmy miejsce, o którym jeszcze do niedawna nie miałem bladego pojęcia. Około miesiąc temu, dowiedziałem się o tym, że na Górze Żakowej, znajduje się drugie (zaraz po Miedziance) nagromadzenia sztolni i innych pozostałości górnictwa kruszcowego w naszym regionie. Wycieczka odbyła się dosyć nietypowo, bo w niedzielę. Wczesna zbiórka pozwoliła nam dotrzeć na miejsce jeszcze przed największym upałem. W Chęcinach byliśmy już na 7:30. Dalej szlakiem niebieskim, przez kolorowe, pełne chabrów i czerwonych maków pola, wkroczyliśmy na Górę Wsiową.

Podchęcińskie łąki

Foto: Raku
Kąkol polny

Podkolan biały

Foto: Raku

Niedługo potem, po pokonaniu skalnego urwiska, dotarliśmy pod otwór Jaskini Piekło.


Przy głównym otworze



Nie mieliśmy jednak zbyt dużo czasu, dlatego jej zwiedzanie zajęło nam zaledwie kilka minut.



Pozostałości szaty naciekowej
Później od razu zaczęliśmy szukać otwartych sztolni. Okazało się, że pierwsza z nich znajduje się zaledwie kilkadziesiąt metrów od jaskini. Szyb prowadzący do niej okazał się jednak dla nas zdecydowanie za głęboki, jak na początek przygody z technikami schodzenia po linie. Postanowiliśmy więc zostawić go ewentualnie na później, ale w rezultacie potem nie mieliśmy już czasu, by do niego wrócić.


Okolice szybu nadawały się idealnie na przeprowadzenie lekcji kursowej w zakresie wiązania podstawowych węzłów, co było niezbędne w późniejszym etapie trasy.

Kursanci podczas wiązanie ósemki

Gnieźnik leśny

Foto: Raku
Nowo poznane umiejętności sprawdziliśmy w ok. 3-metrowej głębokości szybie. W nim także postanowiliśmy wypróbować naszą drabinkę, która kompletnie nie zdała rezultatu.

Foto: Raku

Jak zawsze do najcięższych zadań posyłają albo Mnie albo Makumbę :)
Foto: Raku


Na dole znajdował się kolejny otwór prowadzący do środka jaskini
Krótki trening pozwolił na lepszą organizację podczas kolejnej próby zejścia. Następnie ruszyliśmy w kierunku Jaskini Czyściec.

W drodze
  Foto: Raku
Po kilkunastu minutach błądzenia, wreszcie dotarliśmy do grupy skałek, w których się znajdowała. Chwilę potem byliśmy przy pozostałościach jednego ze średniowiecznych łomików.


Stary łomik
Weszliśmy w ten sposób wprost do lasu, w którym znalezienie jakiejkolwiek ścieżki graniczyło z cudem. Gdy w końcu weszliśmy na niewielką dróżkę, w przydrożnych krzakach wypatrzyłem coś brązowego. Podszedłem troszkę bliżej i  zobaczyłem młodziutką, przestraszoną i skuloną sarenkę.
By jej nie niepokoić po zrobieniu kilku zdjęć, odszedłem.

Malutka sarenka


Niebawem z powrotem znaleźliśmy się na szlaku niebieskim, którym mogliśmy kierować się cały czas od jaskini.

Lilia złotogłów
Tutaj zaczęły pokazywać się pierwsze większe szpary i pola górnicze.

Jedna ze szpar górniczych
Za kilka minut znaleźliśmy kolejną sztolnię, lecz tym razem postanowiliśmy do niej wejść.
Była ogromna i naprawdę głęboka!

Ja podczas schodzenia na dół...
Foto: Raku

i Locht, który mnie asekurował
Foto: Raku
Od razu zaczęliśmy obmyślać plan jak dostać się na sam dół. Kiedy lina i nasze uprzęże były już gotowe, jako pierwszy postanowiłem zagłębić się w niekończącą się czarną otchłań.
Po około 2,5 metra schodzenia po linie, dotarłem do pierwszej półki skalnej. Znajdowałem się teraz nad ponad trzymetrową dziurą prowadzącą na niższy poziom, gdzie musiałem się dalej dostać.


Przepaść

Było to jednak niezwykle trudne z powodu dosyć niestabilnych i co chwila spadających kamieni. Postanowiłem więc wybrać drogę prowadzącą górą. Po pokonaniu niewielkiego mostku skalnego, czekała mnie zapieraczka 2-metrową ścianą. Na szczęście wszystko poszło tak jak planowałem i tym samym znalazłem się pod mostkiem, po którym jeszcze tak niedawno chodziłem. Znajdowało się w nim mnóstwo zaklinowanych głazów, które stwarzały ogromne ryzyko obsunięcia się w każdej chwili. Chcąc to miejsce mieć już za sobą, pośpieszyłem się z usuwaniem niepotrzebnej warstwy liści, po których przy chwili nieuwagi mógłbym spaść na sam dół. Szybko udało mi się dotrzeć do bocznego korytarzyka, w którym bezpiecznie poczekałem na asekurującego mnie z góry wspólnie z Rakowem Lochta. Po jakimś czasie byliśmy już we dwójkę.

Locht schodzący szybem



Po wciśnięciu się w niewielką szczeliną dotarliśmy do kolejnego szybu

Nad nim znajdowały się dwa otwory w stropie, przez które wpadało światło do wnętrza

Mogliśmy więc schodzić na kolejny poziom. Najpierw jednak musiałem usunąć jeszcze większą niż ostatnio warstwę śliskich resztek roślinnych. Tym sposobem odsłoniły nam się skały, tworzące w tym miejscu prawdziwą zjeżdżalnię. By zbyt szybko nie znaleźć się na dnie, zaczęliśmy ostrożnie  schodzić.

Jak widać ślimak winniczek też załapał się na sesję fotograficzną

Dotarliśmy tak do skalnej szczeliny, gdzie czekał nas najtrudniejszy technicznie moment:
ponad 4-metrowa ściana, którą dało się pokonać praktycznie tylko zapieraczką. Nie mogliśmy pozwolić sobie na jakiekolwiek błędy, gdyż skutki mogły okazać się tragiczne. Dziesięć minut później już w komplecie byliśmy na poziomie -2. Znajdowały się tu dwa korytarzyki. Na początek wybraliśmy prawy. Zaraz po dostarczeniu przez Lochta lin, które dał nam z góry Raku i połączeniu ich z pozostałymi, mogliśmy kontynuować eksplorację. Po kilku metrach korytarzyka, sztolnia nabrała jaskiniowy charakter.


Małe stalagmity, polewy naciekowe, mleko wapienne.




To wszystko sprawiało, że w ogóle nie czuliśmy, że jesteśmy w obiekcie wykutym przez człowieka.




Po pokonaniu niewielkiego prożka skalnego, dotarliśmy do zawału, gdzie dalsza eksploracja była po pierwsze bardzo niebezpieczna, a po drugie niewykonalna, gdyż niewielki korytarzyk, który się tam znajdował miał wielkość kratki wentylacyjnej.


Tuż przed zawałem



Foto: Locht





Później z powrotem wróciliśmy do rozwidlenia i zagłębiliśmy się w lewy korytarz. Nie musieliśmy długo czekać, by po kilku metrach oddać pierwsze okrzyki zachwytu. W jednym z bocznych zagłębień zobaczyliśmy niezwykły, ponad metrowej wysokości wodospad naciekowy.

Jedna z największych niespodzianek
Jego biała barwa świetnie kontrastowała z ciemnymi barwami korytarza.



Ostatni poziom sztolni miał jeszcze jedną atrakcję do zaoferowania. Były nim 4 duże szyby, przypominające studnie, którymi wpadało światło z zewnątrz.



To dzięki nim sztolnia zyskała nazwę Dziurawa Szczelina (jest to najdłuższa spośród 21 znajdujących się tutaj sztolni- jej długość to ok. 137 m). Dopiero po spojrzeniu w górę zdaliśmy sobie sprawę, że 15 metrów pod ziemią to bardzo dużo, a my musimy jeszcze wrócić. Pierwszy na górę zaczął wdrapywać się Locht, co chwila przypinając się do kolejnych punktów asekuracyjnych na linie.


Gdy dotarł mniej więcej do połowy drogi, słyszałem, że coś spada na dół. Nie zdążyłem odskoczyć na bok i po mocnym uderzeniu o mój kask, dostrzegłem leżący obok mnie dosyć duży kamień. W tej chwili doceniłem przedmiot na głowie, który być może uratował mi życie lub zaoszczędził zszywania rozciętej głowy. By niebezpieczna sytuacja się już więcej nie wydarzyła, ukryłem się w bocznym korytarzyku. Traf jednak chciał, że i również tam kamienie mnie nie oszczędziły. Tym razem jednak uderzenie było zdecydowanie silniejsze. Do tego stopnia, że przez chwilę straciłem równowagę i zsunąłem się ponad metr w dół po liściach. Podczas tego zdarzenia, na szczęście mojej głowie nic się nie stało. Ucierpiała jednak moja prawa noga. Najgorsze w tym wszystkim było to, że całą drogę do góry musiałem pokonać z kontuzją. Najtrudniejsza okazała się zapieraczka. Wspinaczka zajęła mi zdecydowanie dłużej niż Kubie, ale to było do przewidzenia. Pełny radości, że nic mi już nie grozi, wydostałem się na powierzchnię. Przyszedł czas teraz na Oliwkę i Bartka, którzy po ponad półtoragodzinnej asekuracji i pilnowaniu naszych rzeczy, nie mogli już doczekać się, by zobaczyć podziemne korytarze.



Ja natomiast z Lochtem ubezpieczaliśmy ich od góry.


Było by to nawet całkiem przyjemne, gdyby nie fakt, że w miejscu, gdzie siedzieliśmy, pojawiły się chmury komarów. Żaden z naszych sposobów nie działał na te niezwykle irytujące owady.

Pozostałe otwory Dziurawej Szczeliny

By odpędzić się od komarów, posuwaliśmy się do różnych sposobów, ale nawet liście przytuli za czapką i siedzenie na drzewie niestety nie pomagało
Po niecałych dwóch godzinach komarzych tortur, mając jeszcze trochę czasu, zaczęliśmy poszukiwania lokalizacji kolejnych sztolni.

Wapienne formy skalne w głębi rezerwatu

Miodownik melisowaty
Otwór prawdopodobnie najgłębszej sztolni Mrocznej Szczeliny (28 m głębokości) 



Wiedzieliśmy jednak dobrze, że dzisiaj już nie zdążymy zobaczyć więcej i w najbliższym czasie musimy ponownie odwiedzić to miejsce i dokładniej poznać jego podziemne tajemnice.

2 komentarze:

  1. Ale cudownie to wygląda. W Beskidzie Wyspowym jest pełno jaskiń i sztolni. Niesamowite tereny i to blisko Krakowa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tereny jak najbardziej piękne, ale również niebezpieczne. Praktycznie do wszystkich sztolni prowadzą kilkunastometrowej głębokości szyby, poukrywane w głębi lasu. Ze względu na to, że nie są one zabezpieczone, przy chwili nieuwagi bardzo łatwo można w nie wpaść...

      Usuń